headershadow

Latest Blogposts

Uithoudingsvermogen op de golfbaan

In feite is het natuurlijk niet zo’n ingewikkeld mysterie, maar toch lopen er talloze golfers in de rondte met de gedachte dat ze gewoon nooit een goede 2e negen kunnen spelen.

Er is altijd een verklaring voor waarom we de dingen doen zoals we ze doen op de golfbaan. Er is een reden waarom we slicen en er is een reden waarom we putts missen.

De reden blootleggen van het vaak slechte spel op de 2e  negen zal zeker bijdragen aan het verbeteren van je golfspel en uiteindelijk het verlagen van je handicap.

De reden voor het mindere spel op het tweede deel van je 18 holes is bijna altijd tweeledig: een tekort aan vocht of een slechte conditie. De reden van het vochttekort is uiteraard te weinig water drinken. Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn.

Proberen te voorkomen dat je tijdens je ronde naar het toilet moet of simpelweg het zo opgaan in het spel en dan vergeten water te drinken. Tegen de tijd dat de laatste 9 holes zijn aangebroken ga je je vermoeid voelen, vanwege een vochtgebrek.

Je hoeft natuurlijk geen vier liter water te drinken, maar je zou toch wel een fles water bij je moeten hebben op de golfbaan om af en toe een paar slokjes van te kunnen nemen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam wordt voorzien van voldoende vocht om optimaal te kunnen functioneren.

Een van de 1e tekenen dat je te weinig vocht tot je hebt genomen, is het verlies van je concentratie. Dit is er de oorzaak van dat je putts gaat missen, ijzers slecht gaat raken, minder afstand haalt en verkeerde beslissingen gaat nemen. De meeste van deze problemen kunnen worden voorkomen door gewoon af en toe een slok water te nemen.

De andere reden waarom golfers zich moe voelen en slecht gaan spelen op de 2e negen is de fysieke gesteldheid. Het spelen van 18 holes vergt fysiek nogal wat van de gemiddelde golfer. Zelfs de golfprofessionals die op de verschillende tours spelen worden hierdoor beïnvloed.

Kijk bijvoorbeeld maar naar Tiger Woods, naast het trainen van zijn golfspel brengt hij menig uurtje door met hardlopen en fitnessoefeningen. Dit heeftt in grote mate bijgedragen aan de resultaten die hij heeft geboekt. Tiger is hiermee een van de trendsetters geweest en nu is er niet een professional golfer die niet hard aan zijn of haar fysiek werkt.

Ik zeg niet dat je een fitness verslaafde moet worden om te kunnen golfen, maar een beetje aandacht aan je fysiek kan je ontzettend helpen om goed te blijven spelen van het begin van je ronde tot het einde.

Er is op het internet een hoop te vinden over golf en fitness en er zijn uiteraard ook talloze boeken over verschenen. Mijn tip voor jullie is om eens te kijken op www.mytpi.com. Dat is de website van het Titleist Performance Institute waar je vele filmpjes met tips over golf en fitness kunt vinden. Uiteraard staan er ook een heleboel filmpjes op met tips voor de rest van je golfspel.

0 reacties op “Uithoudingsvermogen op de golfbaan

Plaats een reactie


*